Kadut olivat eloisia Hanoissa.
Mopojen määrä oli huima, mutta jaksoimme olla kiitollisia että ihmiset liikkuivat niillä eivätkä autoilla.

999714.jpg
Mopoja mahtuu sekavaan liikenteeseen huomattavasti enemmän. (Ja minä kun olin luullut että Sisiliassa olisi sekava liikenne) Vietnamin valtio pyrkii säännöstelemään autoilua verotuksella. Uusissa autoissa on kova vero ja vanhemmissa eko-tuhokeissa vielä kovempi. Vaikka liikenteen määrä on suuri ei vauhti päätä huimaa. 40 km/h oli ihan kova vauhti kaupungin pääteillä ja kävellen kadun ylitys sujui helposti.

Business kukoisti kaduilla. Liikkeissä ei välttämättä ollut etuseinää laisinkaan, vaan liiketila jatkui rotuaarille.

999716.jpg

Sama koski ravintoloita, vai olisiko tässä  enemminkin kyse rillaamosta?999677.jpg

999711.jpg
Tai sitten "liike" saattoi olla kokonaan jalkakäytävällä. Huomaa parturin hengityssuoja.

999717.jpg
Joskus pisnes oli taas liikkuvaa mallia.

Tämä seuraavan kuvan mertakauppiaan polkupyörä liikkui vielä 1990-luvulla jossain päin Vietnamin maaseutua.
999729.jpg

 


999715.jpg
Jotensakkin tuntui että evoluutio oli vähän kesken Vietnamissa. Vai mitä sanotte tästä kuvasta. Eikös tämä ole ihan apinamaista toimintaa? Kyse on tietenkin vihattuen harmaiden hiusten metsästyksestä. Sitä oli nähtävissä joka paikassa; kaduilla, puistoissa ja  kaupoissa (siis myyjät toisiltaan).


999694.jpg
Sadekausi oli loppumaisillaan lokakuussa ja pieniä kuuroja saattoi ryöpsähtää välillä. Silloin liikenne harveni hetkeksi.


Seuraavissa kuvissa ollaan jo hieman keskustan ulkopuolella, mutta mopo kuljettaa sielläkin.
999720.jpg

Tämä on lempparikuvani. Matkalla lentokentällä ohitimme kyseisen mopon useasti.


999719.jpg
Kanakauppiaita oli usein nähtävissä liikenteessä.