Kirjotin tunnin tosi hienoa analyysiä italian matkasta, omista rajoitteista ja odotuksista muiden käydöksestä. Sit aloin kikkaieen ja se siitä.
Aihe oli kuitenkin  päätymässä ulkokultaisuuden pohtimiseen. Mitä se on? Voisko sitä ilman elää? Nopella googlettelulla viitteet oli enemmän ja vähemmn uskontosidonnaisa. Mutta en mä tähän uskonasioita sotkis.
Tän verran mulla siitä edellisestä viestistä jäi jälelle:

Musta on tulossa ihan kamala täti. Siis tunnetusti parhaat lasten kasvattatjat on lapsettomia.


Otsikkoon-  Ulkokultaisuus (siis sen tänkertasen bloggauksennimi piti olla ulkokultasuus eikä ugh)


"Ulkokultaisuus merkitsee sitä, että vaikeisiin kysymyksiin annetaan helppoja ja yksioikoisia vastauksia, että ihmisten todelliset elämänkysymykset ja tuska jäävät vastausta vaille ja tärkeäksi nousee se, että lain kirjain täyttyy. " Yritin ko sanaa googlailla ja tapaninpäivän saarnasta moista löytyi.

Muutenkin tuon sanan käsittely oli enemmän ja vähemmän uskonnollispainotteista.

OneBlueSky     Ulkokultaisuus..voikohan se tarkoittaa sitä että tekee/sanoo/ajattelee oikeita asioita, mutta vääristä syistä?

pineapple     Siis, päältä korea, mutta sisälllöltään mätisäkki, jota yrittää konstin jos toisin ulkoisesti petrata...  

Kultakutri   Myöskin se on ulkokultaisuutta, että yritetään toista alentaa että on itse parempi tai että tulee itselle parempi fiilis.


No, voinhan mä muutaman rivin jatkaakkin:
Miks mä moista edes mietin? Sana on tullu esille muutamankin kerran viime viikon aikana. On ehkä puhuttu hyvistä tavoista, ruokapöydässä seurustelusta etc.
Miten mä käyttäydyn ruokapöydässä? Miksi mä käyttäydyn niinkuin mä käyttäydyn ruokapöydässä? Mitä on hyvät tavat? Saako joskus käytäytyä huonosti ruokapöydässä (Hei mä oon 37v., en 3,7)
Pitääkö pahastua jos seuralainen käyttäytyy huonosti? Saako pahastua?
Voiko syödä hienosti ja juhlavasti vaikka ei oliskaan tumma puku päällä? Lupaan että mulla olis muutakin kuin punaset kalsarit. Kuka määrää miten on? Voiko olla kivaa tärkättynäkin? (hei kamoon)
Missä seurassa saa pierasta? Entä röyhtästä? Joko saa poistua pöydästä? Saako poissaolevia panetella? Entä läsnäolevia? Miks jotku menee aina kesken pileiden nukkumaan? Missä ämpärit on? Entä suola? Ota Vanishia!

Mitä se ulkokultasuus sit on? Jotenkin liitän siihen maireuden. Ja se haisee kuin uushopea. Ei siihen viitti koskee. Mutta vaikka ei normaalisti käyttäytyiskään mitenkään hyvin (?) niin on tilanteita millon käyttäydytään. Ihan ilman ulkokultaa. Leikitään vaikka, mutta ei teeskennellä. Oon aina valmis leikkiin, mutta teeskentelijäks must ei oo.